TOPIC 3 - PENDIDIKAN UGAMA DALAM MENDUKUNG KONSEP MELAYU ISLAM BERAJA (ISLAM SEBAGAI AGAMA YANG SYUMUL) INTAKE 14 SEM 1 PDF

Summary

This document is a presentation on Islamic studies in Brunei, specifically regarding the role of Islamic education in supporting the concept of Malay Islamic Monarchy (MIB). It discusses the objectives of the study, Islamic definition, its role in the state, and the content of the presented subject. It includes references and is probably intended for an undergraduate class at Politeknik Brunei

Full Transcript

GS1101 PENGAJIAN MELAYU ISLAM BERAJA TOPIC 3: PENDIDIKAN UGAMA DALAM MENDUKUNG KONSEP MELAYU ISLAM BERAJA (ISLAM SEBAGAI AGAMA YANG SYUMUL) SINOPSIS Tajuk ini mengupas mengenai kepentingan pendidikan ugama bagi sama-sama mendukung dan memantapkan konsep MIB dalam menyampaik...

GS1101 PENGAJIAN MELAYU ISLAM BERAJA TOPIC 3: PENDIDIKAN UGAMA DALAM MENDUKUNG KONSEP MELAYU ISLAM BERAJA (ISLAM SEBAGAI AGAMA YANG SYUMUL) SINOPSIS Tajuk ini mengupas mengenai kepentingan pendidikan ugama bagi sama-sama mendukung dan memantapkan konsep MIB dalam menyampaikan pemahaman dan penghayatan kepada rakyat dan masyarakat di Negara Brunei Darussalam. Turut sama dibincangkan ialah sejarah dan perkembangan pendidikan ugama, kesan dan nilai-nilai MIB yang terdapat dalam pendidikan ugama dan sekaligus melihatnya sebagai sebuah agama yang syumul. OBJEKTIF 01 Membezakan takrif Islam dari segi Bahasa dan syarak Menjelaskan kepentingan pendidikan agama dalam 02 memantapkan konsep MIB. Membahaskan isu dan cabaran sekolah ugama dalam 03 mengekalkan kepentingannya sebagai sebuah institusi pendidikan. ISI KANDUNGAN ISLAM SEBAGAI AGAMA ✔ TAKRIF ISLAM ✔ DALIL AL-QURAN & HADIS TENTANG AGAMA ISLAM ∙ ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI NEGARA ∙ BRUNEI SEBAGAI SEBUAH NEGARA ZIKIR ∙ PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG BERSUMBERKAN AL-QURAN DAN HADIS ∙ PELAKSANAAN PERINTAH KANUN DAN HUKUM JENAYAH SYARIAH ∙ MENGATUR DAN MENJAGA HUBUNGAN DENGAN ALLAH DAN SESAMA MAKHLUK ISI KANDUNGAN ∙ DASAR SISTEM PENDIDIKAN ISLAM DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM ∙ DALIL AL-QURAN DAN HADIS TENTANG KEPENTINGAN PENDIDIKAN DALAM AGAMA ISLAM ∙ SEJARAH PENDIDIKAN UGAMA ∙ TITAH SOAS III ∙ PERINTAH PENDIDIKAN UGAMA WAJIB 2012 ∙ KESAN PENDIDIKAN UGAMA ∙ TITAH KDYMM (MENGENAI NILAI-NILAI MIB) ∙ NILAI-NILAI MELAYU ISLAM BERAJA CERMINAN AKHLAK RASULULLAH S.A.W ∙ KESIMPULAN TAJUK 3: PEMDIDIKAN UGAMA DALAM MENDUKUNG KONSEP MELAYU ISLAM BERAJA (ISLAM SEBAGAI AGAMA YANG SYUMUL) ISLAM SEBAGAI AGAMA PENGENALAN Ugama yang diakui oleh Allah ialah ugama Islam, berpegang teguh kepada ajaran-ajaran Islam itu adalah berpegang kuat kepada asas dan dasar-dasar Islam itu sendiri. Maka asas-asas dan dasar-dasar Islam itu hendaklah diketahui, difahami dan dilaksanakan dengan sempurnanya oleh setiap orang Islam, masyarakat Islam dan pemerintah Islam. Dengan demikian umat Islam In shaa Allah akan dapat hidup makmur di dunia dan sejahtera di akhirat. PENGENALAN Justeru menerusi pendidikan sajalah ajaran Islam dapat disebarkan dan akan difahami oleh penganutnya untuk diamalkan sebagaimana disebutkan dalam hadith: Daripada Mu’awiyah, Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, “Barangsiapa yang Allah kehendaki mendapatkan seluruh kebaikan, maka Allah akan memahamkan dia tentang agama.” (HR. Bukhari) TAJUK 3: PEMDIDIKAN UGAMA DALAM MENDUKUNG KONSEP MELAYU ISLAM BERAJA (ISLAM SEBAGAI AGAMA YANG SYUMUL) SYARAK TAKRIF ISLAM DARI SEGI BAHASA DAN Takrif Islam dari Segi Bahasa dan Syarak Dari Segi Bahasa: 1. Tulen dan suci dari sebarang kecacatan zahir dan batin 2. Damai, aman dan sejahtera 3. Taat dan menyerah Dari Segi Syarak: Islam bererti mentauhidkan Allah, patuh, tunduk dan jujur hati kepada-Nya serta beriman dengan ajaran Allah yang dibawa oleh Nabi Muhammad Sallahu ‘Alaihi Wassalam. DALIL AL-QURAN DAN HADIS TENTANG AGAMA ISLAM Agama Islam merupakan agama yang suci, sempurna dan diredhai oleh Allah S.W.T. Kesempurnaan agama Islam ini mencakupi segala aspek kehidupan manusia dan segala makhluk ciptaannya bagi menjamin kesejahteraan, keselamatan, kesempurnaan dan kebahagiaan dunia dan juga akhirat. Kesempurnaan agama Islam ada dinukilkan dalam Al-Quran dan ia merupakan bukti yang nyata akan agama Islam sebagai agama yang diredhai oleh Allah dan mendalami agama itu adalah suatu kewajipan bagi setiap umat Islam. DALIL AL-QURAN DAN HADIS TENTANG AGAMA ISLAM Sesungguhnya agama (yang diredhai) di sisi Allah hanyalah Islam. Tiada berselisih orang-orang yang telah diberi Al-Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, karena kedengkian (yang ada) di antara mereka. Barangsiapa yang kafir terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat hisab-Nya. (Q.S. Ali ‘Imran : 19) Agama merupakan nasihat, dari Tamim Ad-Daary Radliyallaahu ‘anhu bahawa Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Agama adalah petunjuk (bagi manusia)” -Beliau mengulangi tiga kali-. Kami bertanya: Untuk siapa wahai Rasulullah?. Beliau bersabda: “(Petunjuk manusia) untuk berbuat baik kepada Allah Kitab-Nya Rasul-Nya para pemimpin kaum muslimin dan kepada umat islam pada umumnya.” Riwayat Muslim. DALIL AL-QURAN DAN HADIS TENTANG AGAMA ISLAM Hadis ini menunjukkan bahawa agama merupakan nasihat dan panduan dalam menjalani kehidupan yang baik dan diredhai Allah, sama ada bagi seorang muslim sebagai individu dan hidup dalam kelompok merangkumi seluruh kehidupan ummah. Jelaslah daripada kedua-dua petikan ayat al-Quran dan hadis ini, menunjukkan akan kekuatan agama Islam sebagai pembimbing dan petunjuk besar Allah S.W.T akan kesempurnaan agama ini. Islam bukan sahaja merupakan pegangan dan kepercayaan tetapi gaya kehidupan yang betul, benar dan diredhai oleh Allah S.W.T. TAJUK 3: PENDIDIKAN UGAMA DALAM MENDUKUNG KONSEP MELAYU ISLAM BERAJA (ISLAM AGAMA YANG SYUMUL) ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI NEGARA Islam di Negara Brunei Darussalam telah lama bertapak seawal kerajaan pertama Melayu sejak pengislaman Sultan Muhammad Shah apabila baginda berkahwin dengan puteri Johor. Keindahan agama ini telah melancarkan proses perkembangannya apabila diterima oleh rakyat dan menjadi anutan serta pegangan sepanjang hayat. Kesultanan Melayu Islam ini akhirnya menjadi warisan kepada waris raja-raja Melayu di Brunei sehingga saat kemerdekaan diraih pada tahun 1984 dan kekal kukuh hingga ke saat ini. ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI NEGARA Islam sebagai agama rasmi negara telah termaktub dalam Perlembagaan Negara Brunei Darussalam dan diproklamasikan di saat pemasyhuran kemerdekaan Brunei 1984. Watikah Pemasyhuran Kemerdekaan Brunei 1984 “… akan kekal untuk selama-lamanya menjadi Negara Melayu Islam Beraja yang merdeka, berdaulat dan demokratik bersendikan ajaran- ajaran ugama Islam menurut ahli sunnah Waljama’ah, dan berasaskan keadilan dan amanah dan kebebasan…” ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI NEGARA Sebelum mencapai ke arah kemerdekaan negara. Bagi menjadikan Islam itu kukuh sebagai pegangan dan berkembang pesat dan dominan. Penggubalan perlembagaan dimaktubkan dengan menjadikan Islam sebagai agama rasmi negara. Bagi memastikan satu-satunya kunci yang telah menjadi survival bangsa menuju ke arah kemerdekaan akan tetap menjadi kunci utama kemajuan seiringan dengan pegangan Islam sebagai agama. Perlembagaan Negara Brunei Darussalam mengandungi Islam sebagai ugama rasmi negara; Ugama rasmi bagi Negara Brunei Darussalam adalah Ugama Islam: Tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan sempurna oleh mereka yang mengamalkannya - Perlembagaan Negara Brunei Darussalam Bahagian II, Perkara 3 (1) TAJUK 3: PENDIDIKAN UGAMA DALAM MENDUKUNG KONSEP MELAYU ISLAM BERAJA (ISLAM AGAMA YANG SYUMUL) BRUNEI SEBAGAI SEBUAH NEGARA ZIKIR BRUNEI SEBAGAI SEBUAH NEGARA ZIKIR Sebagai sebuah negara yang berkonsepkan Melayu Islam Beraja, komponen Islam menjadi tunjang dalam menjalani kehidupan, dijadikan sebagai panduan dan pegangan bagi memastikan akan keharmonian dan kemaslahatan umum. Slogan Negara Zikir bermula sejak 17 tahun yang lalu iaitu pada 1428 Hijrah bersamaan 2007 Masihi, slogan ini dititahkan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam, bertujuan untuk menjadikan Brunei sebagai sebuah negara yang sentiasa mengingati Allah S.WT. Sebagai sebuah negara zikir, Islam bukan sahaja dijadikan sebagai agama, kepercayaan dan pegangan, Islam juga merangkumi peraturan dan undang-undang yang wajib dipatuhi bersumberkan Al-Quran dan As Sunnah. PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG BERSUMBERKAN AL-QURAN DAN AS-SUNNAH Islam ialah Ad-Deen iaitu cara hidup yang lengkap dan sempurna yang telah diwahyukan oleh Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam berintikan iman dan amal. Islam menjadi teras kepada peraturan dan undang-undang yang bersumberkan kepada Al- Quran dan As-Sunnah: ✔ Individu dengan masyarakat ✔ Rakyat dengan negara ✔ Undang-undang dengan akidah dan akhlak ✔ Material dengan kerohanian dan sebagainya ❖ Kesemua ini bertujuannya untuk menjaga agama, nyawa, akal, keturunan dan harta umat Islam AL-QURAN: Al-Quran ialah kumpulan firman Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan dinukilkan dengan jalan mutawatir dalam bahasa Arab. Antara isi pokok Al-Quran adalah: ✔ Peraturan dan hukum yang mengatur hubungan manusia dengan Allah dan sesama makhluk ✔ Mengandungi contoh teladan dalam sejarah Al-Quran dalam mengadakan perintah dan larangan berkisar kepada 3 perkara: 1. Tidak memberatkan dan tidak menyusahkan 2. Tidak membanyakkan tuntutan 3. Beransur-ansur dalam mensyariatkan hukum AS-SUNNAH: As-Sunnah juga disebut sebagai al-Hadis. Ia dapat diertikan sebagai tiap-tiap perkara yang keluar daripada Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan dapat dibahagikan kepada tiga perkara: 1. Perkataan 2. Perbuatan 3. Pengakuan Antara fungsi hadis adalah: 1. Menjelaskan maksud daripada ayat Al-Quran 2. Menyempurnakan lagi keseluruhan undang-undang Islam TAJUK 3: PENDIDIKAN UGAMA DALAM MENDUKUNG KONSEP MELAYU ISLAM BERAJA (ISLAM AGAMA YANG SYUMUL) HUKMAN JENAYAH SYARIAH PERLAKSANAAN PERINTAH KANUN PELAKSANAAN PERINTAH KANUN HUKUMAN JENAYAH SYARIAH Pelaksanaan Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah bukanlah sesuatu yang baru atau asing bagi negara yang mempunyai majoriti rakyatnya adalah orang Islam. Pelaksanaan hukum jenayah syariah ini sudah tercatat dalam sejarah semasa pemerintahan Sultan Muhammad Hassan (1582-1598 Masehi). Undang-undang di zaman ini mengandungi 46 pasal yang menjadi landasan pemerintahan tradisional Kesultanan Brunei, sehingga pemerintahan Sultan Abdul Jalilul Akhbar (1598-1659 Masehi) dan dilaksanakan sehingga 1906. Hukum Kanun Brunei mengandungi undang-undang meliputi undang-undang jenayah Islam terdiri dari; a. Hudud b. Qisas dan c. Taqzir PELAKSANAAN PERINTAH KANUN HUKUMAN JENAYAH SYARIAH Selain daripada mencakupi undang-undang Muamalah, undang-undang tanah, undang-undang Keluarga dan undang-undang pentadbiran mahkamah, keterangan dan acara kenegaraan. Undang-undang ini akhirnya dilimitasikan penggunaannya setelah Brunei berada di bawah naungan British, di mana zaman residen British ini memperkenalkan undang-undang sivil sehingga mengenepikan undang-undang Kanun. KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzadien Waddaulah telah memperkenan penguatkuasaan Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah, 2013 mengikut fasa. Penguatkuasaan ini bermula untuk mengukuhkan undang-undang Islam dan peraturan Islam bagi mempertahankan lagi perundangan ini demi keharmonian dan kebaikan negara secara amnya. Selain penguatkuasaan secara kenegaraan, peraturan Islam ini juga mengatur dan menjaga hubungan dengan Allah dan sesama makhluk. TAJUK 3: PENDIDIKAN UGAMA DALAM MENDUKUNG KONSEP MELAYU ISLAM BERAJA (ISLAM AGAMA YANG SYUMUL) MENGATUR DAN MENJAGA HUBUNGAN DENGAN ALLAH DAN SESAMA MAKHLUK MENGATUR DAN MENJAGA HUBUNGAN DENGAN ALLAH Islam menjadi panduan akhlak dan tingkah laku bersih. Islam memimpin manusia dengan ajaran yang syumul atau menyeluruh; mengatur hubungan di antara: ✔ Hamba dengan Tuhannya ✔ Dunia dengan akhirat ✔ Jasmani dan aqli ✔ Roh dengan jasad ❖ Kesemuanya dijadikan sebagai landasan untuk mencapai kebahagiaan dan keselamatan dunia dan akhirat ❖ Ia juga dijadikan sebagai panduan dalam seluruh kehidupan TAJUK 3: PENDIDIKAN UGAMA DALAM MENDUKUNG KONSEP MELAYU ISLAM BERAJA (ISLAM AGAMA YANG SYUMUL) BRUNEI DARUSSALAM DASAR SISTEM PENDIDIKAN DI NEGARA DASAR SISTEM PENDIDIKAN DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM Pendidikan Islam di Brunei juga muncul dengan kedatangan Islam (Masnon Ibrahim, Pendekatan Pendidikan. Islam Di Negara Brunei Darussalam, 2012: 1) ke bumi ini. Pendidikan ini dipercayai telah bermula pada zaman pemerintahan Sultan Brunei Pertama Sultan Muhammad Shah (1363M-1402M) dan berterusan pada pemerintahan Sultan Ahmad (1408M-1425M), Sultan Brunei Kedua. Pendidikan Islam di bumi ini dipercayai dibawa oleh pelbagai sumber, antaranya: i. Para ulama dan cendekiawan Islam dari tanah Arab telah datang ke Brunei antara tahun 1370M hingga tahun 1515M antaranya Syarif Mu’Faqih, Sheikh Adam dan Syarif Hud (Tokoh-Tokoh Agama di Brunei Darussalam, 1992: 1-6). (Masnon Ibrahim, 2012: 14). Tempoh yang dicatatkan adalah semasa tempoh pemerintahan Sultan Muhammad Syah dan Sultan Ahmad. Mereka menjadikan rumah mereka sebagai tempat tumpuan pengajian Islam. DASAR SISTEM PENDIDIKAN DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM ii. Anak tempatan hasil didikan ulama dan mubaligh. iii. Anak tempatan yang merantau ke negara –negara jiran seperti Sabah dan Sarawak dan juga ke tanah Arab, apabila kembali ke Brunei mereka tenaga pengajar (Masnon Ibrahim, 2012: 14) Pada waktu itu, penyebaran agama Islam merupakan pendidikan yang tidak formal dan banyak bergantung kepada cara atau keadaan setempat, dan inisiatif tokoh itu sendiri. Sejak itu, ugama Islam dan ajarannya terus berkembang dan dihayati oleh rakyat dan penduduk negara ini. DASAR SISTEM PENDIDIKAN DI NEGARA BRUNEI DARUSSALAM Sebelum kemunculan persekolahan Melayu, masyarakat Islam Brunei telah pun memiliki sistem pendidikan Islam mereka sendiri serentak dengan proses islamisasi ke atas masyarakat Brunei. Atas kepentingan pendidikan inilah maka Islam mewajibkan umatnya agar menuntut ilmu agama bagi meneguhkan pegangan terhadap agama ini, di samping tidak mengabaikan tentang kepentingan ilmu keduniaan. DALIL AL-QURAN DAN HADIS TENTANG KEPENTINGAN PENDIDIKAN DALAM AGAMA ISLAM Menuntut ilmu itu sangat penting dalam agama Islam, kerana ilmu merupakan pelita dalam kegelapan, pengetahuan dijadikan sebagai panduan, tanpa ilmu, individu itu hidup umpama kapal yang tidak ada pengemudinya, tidak terkawal dan tiada hala tujuannya. Terdapat 14 ayat al-Quran yang membuktikan tentang kepentingan pendidikan. Di Antara kandungan itu ada mejelaskan; Hai orang-orang beriman apabila dikatakan kepadamu: "Berlapang-lapanglah dalam majlis", maka lapangkanlah niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan: "Berdirilah kamu", maka berdiri lah, nescaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Q.S. Al-Mujaadilah : 11) DALIL AL-QURAN DAN HADIS TENTANG KEPENTINGAN PENDIDIKAN DALAM AGAMA ISLAM Tidak sepatutnya bagi mukminin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya. (Q.S. At-Taubah : 122) Menuntut ilmu itu difardhukan kepada semua orang sebagaimana yang disabdakan oleh baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang bermaksud: Daripada Anas bin Malik berkata: Bersabda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam: “Menuntut ilmu itu adalah suatu kewajipan ke atas setiap orang Islam.” (Hadis riwayat Ibn DALIL AL-QURAN DAN HADIS TENTANG KEPENTINGAN PENDIDIKAN DALAM AGAMA ISLAM Dalam sebuah hadis baginda Sallallahu ‘Alaihi Wasallam juga menjelaskan tentang kelebihan orang yang menuntut ilmu itu. Sabda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang bermaksud: “Dan sesiapa yang melalui jalan untuk mencari ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.” (Hadis riwayat Muslim) Dari dalil-dalil al-Quran dan hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa setiap orang WAJIB mencari dan menuntut ilmu untuk menjadi orang cemerlang, berjaya dalam mengharungi kehidupan dunia dan mengumpul bekal untuk kehidupan di akhirat kelak. SEJARAH PENDIDIKAN UGAMA Sejarah pendidikan ugama di Brunei adalah selari dengan Islamnya orang Melayu Brunei. Pada awalnya pendidikan Islam Brunei dilaksanakan dalam bentuk pendidikan tidak formal, kemudian ia mengalami perubahan menjadi satu pendidikan yang lebih formal dan teratur. Institusi Pendidikan Tidak Formal: 1. Rumah-rumah Persendirian 2. Balai Ibadat 3. Surau 4. Masjid SEJARAH PENDIDIKAN UGAMA Institusi Pendidikan Ugama Formal: ⮚ Sekolah-sekolah ugama ⮚ Sekolah-sekolah Arab ⮚ ITQSHHB Sekolah-sekolah Swasta: o Sekolah Al-Falaah o Sekolah Alif o Sekolah Antarabangsa Miftah An-Nur Institusi Pengajian Tinggi: ◦ Universiti Islam Sultan Sharif Ali ◦ Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan TITAH KDYMM SEMPENA JUBLI PERAK (2009) Petikan Titah KDYMM Sempena Jubli Perak Sambutan Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam Tahun 2009 “...Kerana iu kita tidak pernah mengabaikan pendidikan. Dasar kita jelas, iaitu ingin melahirkan seberapa ramai para ilmuan, yang mempunyai kemahiran, di pelbagai disiplin ilmu, di mana daripada sini, kita mengharapkan juga dapat menyaksikan kemunculan golongan-golongan pemimpin, pemikir dan pengusaha yang berwibawa..” TITAH SULTAN OMAR ALI SAIFUDDIEN III (PENDIDIKAN UGAMA) “Sudah patut masanya tiap-tiap sekolah Melayu dan Inggeris yang ada dalam Negeri Brunei ini diadakan pelajaran ugama di sebelah petang oleh kerana menolak berbagai-bagai bencana dan fitnah pesona yang didatangkan oleh pihak yang tidak sukakan atas ketenteraman dan keelokan akhlak anak-anak bumi putera-puteri negeri ini, khususnya dalam pelajaran ugama itu berbagai ajaran dan didikan cara-cara memperbaiki perjalanan hidup supaya tidaklah seorang tercebur dalam lembah kehinaan”. TITAH SULTAN OMAR ALI SAIFUDDIEN III (PENDIDIKAN UGAMA) Titah Almarhum SOAS III jelas menunjukkan betapa Almarhum begitu menitik beratkan tentang pendidikan ugama yang menjadi pelindung dan benteng agar akhlak, keimanan dan ketaqwaan rakyat jelata dapat dijaga menerusi pendidikan ugama. Dalam pendidikan ugama ini jugalah menjadikan kehidupan lebih selamat, dihindari daripada masalah dan dijauhi daripada perbuatan yang tidak elok. TITAH SULTAN OMAR ALI SAIFUDDIEN III (PENDIDIKAN UGAMA) Titah Almarhum SOAS III jelas menunjukkan betapa Almarhum begitu menitik beratkan tentang pendidikan ugama yang menjadi pelindung dan benteng agar akhlak, keimanan dan ketaqwaan rakyat jelata dapat dijaga menerusi pendidikan ugama. Dalam pendidikan ugama ini jugalah menjadikan kehidupan lebih selamat, dihindari daripada masalah dan dijauhi daripada perbuatan yang tidak elok. TAJUK 3: PENDIDIKAN UGAMA DALAM MENDUKUNG KONSEP MELAYU ISLAM BERAJA (ISLAM AGAMA YANG SYUMUL) 2012 PERINTAH PENDIDIKAN UGAMA WAJIB PERINTAH PENDIDIKAN UGAMA WAJIB 2012 Perintah Pendidikan Ugama Wajib 2012 Satu undang-undang khas telah digubal yang dikenali sebagai Perintah Pendidikan Ugama Wajib 2012 yang berkuatkuasa mulai I Januari 2013. KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah Ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam bertitah: "Dengan berjalannya undang-undang ini, insya-Allah, tidaklah akan ada lagi kanak-kanak Islam di negara ini yang akan tercicir dari memahami dan mengetahui ilmu asas pendidikan Islam. Tidak akan ada lagi orang yang tidak pandai sembahyang dan membaca Al-Qur'an” PERINTAH PENDIDIKAN UGAMA WAJIB 2012 (Titah semasa Majlis Sambutan Hari Guru Ke-22 Bagi Tahun 1433 Hijrah/ 2012 Masihi, berlangsung di Pusat Persidangan Antarabangsa, Berakas) Pendidikan ugama bukanlah satu pendidikan yang boleh dipandang ringan, ia merupakan satu kepentingan yang menjaga akhlak, keimanan dan keteguhan dalam melaksanakan perintah Allah. Jika kita mengabaikan pendidikan agama dalam diri kita, maka diri seseorang itu belum lengkap diisi dengan segala kebaikan untuk dunia dan juga akhiratnya. Oleh yang demikian bagi ibu-bapa yang gagal menghantar anak-anak ke sekolah untuk menerima pendidikan akan dikenakan tindakan undang-undang. PENGINTEGRASIAN MATA PELAJARAN UGAMA KE SISTEM PENDIDIKAN UMUM Pengintegrasian mata pelajaran Ugama ke dalam sistem pendidikan umum mula dilaksanakan pada 1 November 2023. Melalui pengintegrasian itu, mata-mata pelajaran yang lazimnya diajarkan di sekolah-sekolah ugama akan diserapkan ke dalam kurikulum pendidikan umum di sekolah-sekolah rendah kerajaan dan swasta termasuk sekolah-sekolah antarabangsa. Pengintegrasian tersebut hanya akan melibatkan pelajar-pelajar yang sedang menuntut di peringkat Pra hingga Darjah 3 Ugama. Mata pelajaran Ugama yang diintegrasikan ke dalam jadual pendidikan umum akan diajar selama satu jam iaitu dua waktu atau period sehari. PENGINTEGRASIAN MATA PELAJARAN UGAMA KE SISTEM PENDIDIKAN UMUM Antara tujuan pengintegrasian tersebut adalah untuk menjaga kesejahteraan pelajar dengan mengurangkan beban kerja pelajar dan mengurangkan masa berada di sekolah, yang akan meningkatkan lagi keseimbangan hidup dan kesihatan mental para pelajar. Selain itu, perubahan itu juga diharap akan meningkatkan lagi efisiensi pembelajaran, di mana waktu persekolahan yang berkurang akan memberi ruang kepada guru dan para pelajar untuk memberi tumpuan kepada pembelajaran yang lebih berkualiti. KESAN PENDIDIKAN UGAMA “Didiklah anak-anakmu itu berlainan dengan keadaan kamu sekarang kerana mereka telah dijadikan Tuhan untuk zaman yang bukan zaman engkau” - Sayyidina Umar Al-Khattab Pendidikan ugama yang teratur yang diasaskan oleh Al-Marhum Sultan Omar ‘Ali Saifuddien dan kepimpinan KDYMM Paduka Seri Baginda Sultan, Negara Brunei Darussalam telah berhasil meningkatkan pengetahuan dan kesedaran hidup berugama dalam kalangan rakyat dan penduduk di negara ini berbanding 50 tahun yang lalu iaitu sebelum wujudnya sistem persekolahan ugama secara formal. KESAN PENDIDIKAN UGAMA INI DAPAT DILIHAT MELALUI ASPEK- ASPEK BERIKUT: ❖ Aspek Budaya: ◦ Cara berpakaian – berpakaian menutup aurat – sudah menjadi budaya masyarakat Brunei, ditambah lagi dengan mewajibkan untuk berpakaian yang menutup aurat di sekolah- sekolah kerajaan sama ada berugama Islam atau tidak. ◦ Pembudayaan hidup Islam – ajaran Islam mempengaruhi cara hidup masyarakat Brunei sehingga apa jua tindak-tanduk sentiasa berasaskan ajaran Islam. Contohnya amalan- amalan khurafat dapat dibendung dan diminimakan; pengasingan tempat duduk lelaki dan perempuan dalam acara-acara rasmi; solat sunat tarawih, majlis-majlis kenegaraan disambut dengan acara solat berjemaah dan bacaan Yasin dan tahlil dan lain-lain. KESAN PENDIDIKAN UGAMA INI DAPAT DILIHAT MELALUI ASPEK- ASPEK BERIKUT: ❖ Aspek Pentadbiran : ⮚ Cuti awam setiap hari Jumaat bagi jabatan-jabatan kerajaan dan institusi- institusi pendidikan (kecuali di beberapa buah Institusi Pengajian Tinggi Kerajaan dan Swasta); cuti awam ketika hari-hari kebesaran Islam; membaca al-Quran sebelum bertugas, membaca surah dan ayat-ayat suci al-Quran semasa mesyuarat dan majlis-majlis rasmi; tulisan Jawi digunakan secara meluas; pelayaran penerbangan RBA dimulakan dengan bacaan doa Safar dan sebagainya. ❖ Aspek Ekonomi: ⮚Penubuhan bank-bank Islam; meningkatkan kesedaran tentang industri produk halal untuk dimajukan; pensijilan dan pelabelan sijil halal KESAN PENDIDIKAN UGAMA INI DAPAT DILIHAT MELALUI ASPEK- ASPEK BERIKUT: ❖ Aspek Perundangan: ⮚ Pengharaman jualan minuman keras; penahanan kemasukan daging-daging luar negara yang diragui kehalalannya; pengharaman pusat-pusat hiburan dan perjudian; peletakan tanda ‘bukan makanan orang Islam’ dalam restoran-restoran yang tidak halal. KESAN PENDIDIKAN UGAMA INI DAPAT DILIHAT MELALUI ASPEK- ASPEK BERIKUT: ❖ Aspek Perundangan: ⮚ Pengharaman jualan minuman keras; penahanan kemasukan daging-daging luar negara yang diragui kehalalannya; pengharaman pusat-pusat hiburan dan perjudian; peletakan tanda ‘bukan makanan orang Islam’ dalam restoran-restoran yang tidak halal. MENGAMALKAN NILAI-NILAI MELAYU ISLAM BERAJA DALAM PENDIDIKAN UGAMA BERPANDUKAN AL-QURAN DAN HADIS Dalam konteks MIB fokus utamanya bukan semata-mata pada agama sahaja akan tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan termasuk sistem kepercayaan, pemerintahan, pentadbiran masyarakat dan juga pentadbiran negara termasuklah aspek sosio ekonomi, politik dan agama. Al-Quran al-Karim merupakan kitab suci yang paling banyak memaparkan undang- undang syariat, syariat yang dimaksudkan ialah undang-undang dan peraturan Allah, bertujuan untuk mewujudkan hubungan di antara manusia dan tuhan, di antara manusia sesama manusia dan di antara manusia dengan alam semesta serta di antara manusia dengan kehidupan. Oleh itu, mengamalkan nilai-nilai MIB dalam pendidikan ugama hanya berpaksikan dan berlandaskan Al-Quran dan Hadis. Ini kerana kebenaran itu hanya terletak TITAH KDYMM PADUKA SERI BAGINDA SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH MU’IZZADIEN WADDAULAH (MENGENAI NILAI-NILAI MIB) Untuk mengekalkan dan mengukuhkan nilai-nilai Melayu Islam Beraja sebagai identiti dan calak keBruneian, Majlis Tertinggi Melayu Islam Beraja telah ditubuhkan pada tahun 1985 setahun setelah kemerdekaan dikecapi. Majlis Tertinggi Melayu Islam Beraja atau MTMIB ini ditubuhkan bertujuan untuk menyebarluaskan pengamalan dan penghayatan Melayu Islam Beraja dalam kehidupan individu,bermasyarakat dan bernegara secara amnya. Beberapa tahun setelah penubuhannya, banyak program berupa taklimat, ceramah, forum, seminar dan bengkel telah diadakan berdasarkan kepada keperluan agensi-agensi kerajaan dan bukan kerajaan. Selain itu, perkongsian maklumat mengenai dengan warisan tradisi bangsa Brunei ini juga turut dikembangkan melalui seminar dan persidangan antarabangsa di luar negara, yang telah dimasukkan dalam Pelan Tindakan Strategik sepanjang lima tahun 2015-2019. TITAH KDYMM PADUKA SERI BAGINDA SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH MU’IZZADIEN WADDAULAH (MENGENAI NILAI-NILAI MIB) Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam telah bertitah kepada para pelajar yang menuntut di Australia tentang kewajipan generasi muda untuk terus mengamalkan identiti keBruneian dalam majlis ramah mesra bersama rakyat dan penduduk Negara Brunei Darussalam, pada hari Sabtu 7 Mac 2018: “Di samping itu, para pelajar juga janganlah mudah lupa diri, bahawa mereka adalah anak-anak Brunei sejati. Selaku orang Brunei, mereka adalah dengan pegangan, budaya dan identitinya sendiri. Bawa dan peganglah kuat-kuat pegangan, budaya dan identiti ini, jangan ia dilepaskan atau ditukar ganti. Inilah aset kita. Inilah ‘harga’ diri kita. TITAH KDYMM PADUKA SERI BAGINDA SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH MU’IZZADIEN WADDAULAH (MENGENAI NILAI-NILAI MIB) Dengan bahasa yang mudah, kita adalah pemilik MIB. MIB itulah sistem kita, MIB itulah identiti kita. Jika kita membuang MIB, bererti, sama dengan kita menolak sistem dan mengaburi identiti sendiri. Jadi, siapa kita pada ketika itu? Namun Beta yakin, para pelajar kita tidaklah perlu untuk diragui lagi, kerana mereka sudah pun matang, dengan banyaknya membaca dan mendengar tentang sejarah bangsa dan tanah air, Brunei Darussalam. Melalui titah tersebut dapatlah dijelaskan bahawa nilai-nilai yang terdapat dalam konsep Melayu Islam Beraja adalah suatu nilai yang perlu dimiliki oleh setiap rakyat yang lahir di bumi Brunei Darussalam. Ia bukan sahaja identiti orang-orang Brunei bahkan, ia merupakan contoh, panduan dan rujukan untuk kita membentuk personaliti, pemikiran dan sikap rakyat yang perlu kita pegang. Ini kerana, nilai-nilai dalam konsep Melayu Islam Beraja ini, tunjang utamanya adalah Islam memiliki cerminan akhlak Rasulullah yang dapat kita teladani bagi menjadi insan yang beriman, bertaqwa dan memiliki keperibadian yang murni seperti baginda Rasulullah S.A.W. NILAI-NILAI MIB SEBAGAI CERMINAN AKHLAK RASULULLAH Nilai-nilai MIB sememangnya berpaksikan dari pada Islam dan dipraktikkan dalam kehidupan sebati dengan kehidupan Melayu. Nilai-nilai MIB ini juga cerminan akhlak Rasulullah lebih-lebih lagi dalam mencari ilmu untuk menuju ke arah kebaikan. Abu Hurairah meriwayatkan daripada Nabi Muhammad S.A.W; “Sesiapa yang berhijrah mencari ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.” (Hadis Riwayat Muslim) NILAI-NILAI MIB SEBAGAI CERMINAN AKHLAK RASULULLAH Nilai-nilai MIB sememangnya berpaksikan dari pada Islam dan dipraktikkan dalam kehidupan sebati dengan kehidupan Melayu. Nilai-nilai MIB ini juga cerminan akhlak Rasulullah lebih-lebih lagi dalam mencari ilmu untuk menuju ke arah kebaikan. Abu Hurairah meriwayatkan daripada Nabi Muhammad S.A.W; “Sesiapa yang berhijrah mencari ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.” (Hadis Riwayat Muslim) NILAI-NILAI MIB SEBAGAI CERMINAN AKHLAK RASULULLAH Nilai-nilai MIB sebagai cerminan akhlak Rasulullah seperti; 1. Bercakap benar 2. Tidak menabur fitnah 3. Tidak memandang rendah orang lain 4. Etika makan dan minum 5. Meminta izin 6. Menjaga kebersihan diri 7. Bersyukur 8. Menginginkan kebaikan untuk orang lain 9. Memberikan nasihat yang baik 10. Merendahkan pandangan KESIMPULAN Islam merupakan agama (ad-deen) atau cara hidup yang sempurna, lengkap dan unggul. Islam amat mementingkan pendidikan ugama dan telah terbukti keberkesanannya di negara kita iaitu lahirnya banyak generasi yang berilmu yang diharapkan dapat menerajui kepimpinan negara untuk mencapai kejayaan di dunia dan akhirat. Pendidikan ugama teras yang mampan dapat membentuk umat dan bangsa yang berilmu, beriman dan beramal, menjadi benteng pertahanan yang kukuh dari sebarang anasir jahat yang ingin menghancurkan bangsa, ugama dan rakyat. Pendidikan yang bersistem dan mantap dapat membawa impak kepada pembangunan bangsa dan negara. RUJUKAN Abdul Aziz bin Juned. (2008) ”Seminar Negara Zikir”, Pusat Persidangan Antarabangsa, Berakas, Negara Brunei Darussalam. Harun Din. (1988). Manusia dan Islam. Percetakan Watan Malaysia. Hezlinawati Haji Abdul Karim, Perintah Pendidikan Ugama Wajib 2012 berkuatkuasa mulai 1 Januari 2013, Pelita Brunei Online – 25 September 2012. http://pendidikanislambrunei.blogspot.com/2012/10/perintah- pendidikan-ugama-wajib- 2012.html RUJUKAN Jemat bin Haji Ampal, Haji. (2008). “Seminar Negara Zikir: Negara Zikir Mencalak Belia Perkasa”, Pusat Persidangan Antarabangsa, Berakas, Negara Brunei Darussalam. Japar bin Haji Maidin, Hj. (2004) “Ciri-ciri Pembangunan Diri Belia Menurut Perspektif Islam” dalam Jurnal Institut Perkhidmatan Awam, bil.12, September 2004, Brunei: Institut Perkhidmatan Awam. Mahdi Lock. (2021). Remembrances & Etiquettes of The Prophet. Nawa Books. RUJUKAN Mohd Salleh bin Lebar, Haji dkk (peny). (2014) Pendidikan Islam Memantapkan Negara Zikir (Cetakan Pertama), Pusat Penerbitan dan Jabatan Pengajian Islam, Kementerian Hal Ehwal Ugama. Mohd. Zain, Haji bin Haji Serudin, Haji. (1996). Brunei Sebuah Negara Islam: Latar Belakang Keislamannya. Jabatan Percetakan Kerajaan Brunei. Mohd. Zain bin Serudin.(1998). Melayu Islam Beraja Suatu Pendekatan, Dewan Bahasa dan Pustaka Brunei Muhammad Hadi bin Muhammad Melayong, “Pengamalan dan Penghayatan nilai-nilai Melayu Islam Beraja” dalam Media Permata Online – 2 April, 2018 https://mediapermata.com.bn/pengamalan-dan-penghayatan-nilai-nilai-melayu-islam-beraja/ RUJUKAN Noralizam bin Haji Aliakbar, Haji. (2017). Maqasid Syariah dan Kaitannya dengan Qawaid Fiqhiyyah, Program Latihan Kewangan Islam dalam Perspektif Kepimpinan Kementerian Kewangan 22-24 OGOS 2017. (mora.gov.bn) Pengiran Mohamad bin Pengiran Haji Abdul Rahman,Haji. (2008). “Seminar Negara Zikir: Merealisasikan Negara Zikir Melalui Pendidikan”, Pusat Persidangan Antarabangsa, Berakas, Negara Brunei Darussalam. 28-29 Julai 2008. Agama Adalah Nasihat. Hadis 13 - Agama Adalah Nasihat - Bekal Islam (firanda.com) Akta Pendidikan Wajib. Akta Pendidikan Wajib.jpg (3508×4961) (moe.gov.bn) Enakmen 1912: Satu Tinjauan Awal -http://www.history centre.gov.bn/Download/ENAKMEN%201912.pdf RUJUKAN Kerajaan Kesultanan Brunei Darussaam http://kerajaannusantara.com/id/brunei- darussalam/hukum#:~:text=Jadi%20Hukum%20Kanun%20Brunei%20bermakna%20undangundang%20atau %20peraturan,pada%20masa%20pemerintahan%20Sultan%20Muhammad%20Hasan%20%281582- 1598%20Masehi%29. “Perintah Pendidikan Ugama Wajib 2012: Terap Kesedaran dari Peringkat Akar Umbi”, Pelita Brunei Online – Sabtu, 11 Januari 2014. http://pendidikanislambrunei.blogspot.com/2015/07/perintah-pendidikan-ugama-wajib- 2012.html Perintah Pendidikan Wajib.http://www.kheu.gov.bn/SitePages/Perintah%20Pendidikan%20Wajib.aspx “Perkasa Negara Zikir dengan Konsep MIB”, - Media Permata - 21 April 2021. https://mediapermata.com.bn/perkasa-negara-zikir-dengan-konsep-mib- 2/#:~:text=Tujuan%20utama%20slogan%20Negara%20Zikir%20itu%2C%20jelasnya%2C%20adalah,manusia %20yang%20mempunyai%20bahasa%20dan%20adab%20persamaannya%20tersendiri “Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah, 2013”. https://www.agc.gov.bn/AGC%20Images/downloads/speech/ceramah_khas_bm_2014.pdf

Use Quizgecko on...
Browser
Browser