NURS420 Leadership and Management in Health Care PDF

Summary

This document provides an overview of planned change in health care organizations. It outlines learning outcomes, definitions of change, planned change, and unplanned change, and details different types of change and change agents. Key elements such as theories, strategies and barriers to change are also discussed for effective strategies implementation.

Full Transcript

NURS420 Leadership and Management in Health Care Topic 6 Planned Change 0 Learning Outcomes On completion of this week’s activity, students shall be able to: Define change, pl...

NURS420 Leadership and Management in Health Care Topic 6 Planned Change 0 Learning Outcomes On completion of this week’s activity, students shall be able to: Define change, planned change and unplanned change; Discuss the role of the change agent; Describe the types of planned change; 0 Learning Outcomes Discuss change theories; Identify common characteristics among various change theories; Identify strategies to overcome barriers to change. 0 Introduction on Planned Change Most health organizations today find themselves undertaking a number of projects as part of change efforts. These change efforts are mostly directed at: organizational restructuring, quality improvement, employee empowerment. ‫تجد أغلب املنظمات الصحية اليوم نفسها‬ ‫تقوم بعدد من املشاريع‬.‫كجزء من جهود التغيير‬ :‫ تتجه جهود التغيير هذه في الغالب نحو‬ ،‫ إعادة هيكلة املنظمة‬ ،‫ تحسني الجودة‬.‫ تمكني املوظفني‬ 0 Introduction on Planned Change ‫قد يكون شخصيًا أو تنظيميًا‬ May be personal or organizational.‫ قد يحدث فجأة أو تدريج ًيا‬.‫ قد يكون مخططًا له أو غير مخطط له‬ ‫ يتم اتخاذ القرارات ويتبع ذلك التغيير‬ Can occur suddenly or incrementally..‫كرد فعل على حدث ما‬.‫ التغيير أمر ال مفر منه في التمريض‬ May be planned or unplanned. ‫ يعتمد جهد التغيير الناجح على‬ ‫قدرة عامل التغيير‬ Decisions are made and change follows as a reaction to an event. Change is inevitable in nursing. A successful change effort is based on the ability of the change agent. 0 Definition of Change “Making something different from what it was” ( Sullivan and Decker 1997) Change is defined as an alteration to make something different. Change means to be different, to cause to be different, or to alter. (1997 ‫"صنع شيء مختلف عما كان عليه" )سوليفان وديكر‬ ‫عرف التغيير بأنه تغيير لجعل‬َّ ُ‫ ي‬.‫شيء مختلفًا‬ ‫ أو يتسبب في أن يكون‬،‫ يعني التغيير أن يكون مختلفًا‬ ‫ أو يغير‬،‫مختلفًا‬ 0 Definition of Planned change Is defined as a process of intentional intervention to create something new. It is a process by which new ideas or programs are created and developed, diffused through communication and intervention, and result in consequences of adoption or rejection..‫عرف بأنه عملية تدخل مقصود لخلق شيء جديد‬ َّ ‫ُي‬ ‫ ونشرها من خالل‬،‫ إنها عملية يتم من خاللها إنشاء أفكار أو برامج جديدة وتطويرها‬ ‫ وتؤدي إلى‬،‫التواصل والتدخل‬ ‫عواقب التبني أو الرفض‬ 0 Definition of Planned change Entails planning and application of strategic actions designed to promote movement toward a desired goal. Planned change is deliberate and proactive. For example, changing staffing patterns from extensive use of unlicensed assistive personnel to an all-professional staff requires time and planning..‫يتضمن التخطيط وتطبيق اإلجراءات االستراتيجية املصممة لتعزيز التحرك نحو الهدف املطلوب‬.‫ التغيير املخطط له هو تغيير متعمد واستباقي‬ ‫ يتطلب تغيير أنماط التوظيف من االستخدام املكثف للموظفني املساعدين غير املرخصني إلى املوظفني املحترفني‬،‫على سبيل املثال‬ ‫بالكامل الوقت والتخطيط‬ 0 Definition of Unplanned change Also known as reactive change Usually occurs suddenly and in response to some event or set of circumstances. For example, an unanticipated rise in patient census may precipitate the need for a change in patient assignments. ‫أيضا بالتغيير التفاعلي‬ً ‫تُعرف‬ ‫ تحدث عادةً فجأةً واستجاب ًة‬.‫لحدث ما أو مجموعة من الظروف‬ ‫ قد يؤدي االرتفاع غير املتوقع في تعداد املرضى إلى تعجيل الحاجة إلى تغيير‬،‫ على سبيل املثال‬.‫مهام املرضى‬ 0 Definition of Change Agent A change agent is one who generates ideas, introduces the innovation, and works to bring about the desired change. A change agent may be defined as “the person responsible for moving others who are affected by the change through its different stages.” ،‫عامل التغيير هو الشخص الذي يولد األفكار‬.‫ ويعمل على إحداث التغيير املطلوب‬،‫ويقدم االبتكار‬."‫ يمكن تعريف عامل التغيير بأنه "الشخص املسؤول عن نقل اآلخرين املتأثرين بالتغيير عبر مراحله املختلفة‬ 0.‫وكيل التغيير هو الفرد أو املجموعة التي تسعى إلى قيادة التغيير‬ ‫ قد يكون وكيل التغيير من داخل أو‬.‫خارج املنظمة‬ Change Agent.‫ قد يكون لوكالء التغيير خطوط سلطة رسمية أو قد يكونون قادة غير رسميني‬ ‫ وكيل التغيير مسؤول عن نقل‬ ‫املتأثرين بالتغيير خالل‬.‫العملية وتنفيذ التغيير‬ A change agent is the individual or group that seeks to lead change. The change agent may be from inside or outside the organization. Change agents may have formal lines of authority or may be informal leaders. The change agent is responsible for moving those affected by the change through the process and implementing the change. 0 :‫ يُطلب منه أن يتمتع بما يلي‬،‫في هذه الصفة‬ Change Agent ‫ بما في ذلك املهارة في‬،‫ مهارات التخطيط املتخصصة‬.‫نظرية وتنفيذ التغيير املخطط له‬ ‫ الرؤية في تحديد املكان الذي يكون فيه التغيير مطلوبًا‬.‫ املرونة في التكيف مع التغيير الذي بادر به بشكل مباشر أو الذي تأثر به بشكل غير مباشر‬ In this capacity he/she is required to have: Expert planning skills, including skill in the theory and implementation of planned change. Visionary in identifying where change is needed Flexibility in adapting to the change he/she directly initiated or by which they have been indirectly affected. 0 ‫قد يبدأ التغيير استجابة لقوى‬.‫داخلية أو خارجية‬ Change Forces ‫ تنبع القوى الداخلية من‬ ‫ وتشمل القوى الداخلية‬.‫داخل املنظمة‬ ‫القيم واملعتقدات التنظيمية والثقافة والخبرات‬.‫املاضية مع التغيير‬ ‫ ويمكن أن تكون هذه عبارة عن تأثيرات اجتماعية أو‬.‫ تأتي القوى الخارجية من خارج املنظمة‬ Change may be initiated in response to ‫عوامل‬.‫اقتصادية أو تشريعات‬ internal or external forces. Internal forces stem from within the organization. Internal forces include organizational values and beliefs, culture, and past experiences with change. External forces come from outside the organization. These can be social influences, economic factors, or legislation. 0 Types of Change :‫أنواع التغيير‬ ‫ التغيير املخطط‬.‫ أو التغيير غير املخطط له‬،‫ التغيير العرضي‬ Types of change: ‫ التغيير املخطط له هو نوع التغيير الذي‬ :‫ فهو‬،‫نحتاجه‬ ‫ ينتج عن جهد مدروس ومتعمد‬ Planned change.‫إلحداث شيء ما‬ ‫ هو التطبيق املتعمد للمعرفة واملهارات‬ Accidental change, or change by drift..‫من قبل القائد إلحداث تغيير‬ Planned change is the kind of change we need, it: results from a well-thought-out and deliberate effort to make something happen. It is the deliberate application of knowledge and skills by a leader to bring about a change. 0 Types of Change Personal change Voluntary change with the goal of self- improvement Changing one’s diet for health reasons Acquiring higher studies for one’s own improvement Removing oneself from a destructive or unhealthful environment ‫التغيير الشخصي‬ ‫ التغيير الطوعي بهدف تحسني الذات‬ ‫ تغيير النظام الغذائي ألسباب صحية‬ ‫ الحصول على دراسات عليا لتحسني الذات‬ ‫ إبعاد النفس عن بيئة مدمرة أو غير صحية‬ 0 :‫التغيير املهني‬ Types of Change ‫ تغيير متعمد بهدف تحسني‬ ‫الوضع املهني‬/‫القدرة‬ ‫ الحصول على التعليم أو املؤهالت التي‬ ‫ أو االستعداد ملنصب مستقبلي‬/‫ستفيد الشخص في منصبه الحالي‬ Professional change: ‫ غالبًا ما يكون مخططًا له وينطوي على تغيير واسع النطاق في‬ ‫كل من الحياة الشخصية واملهنية‬ Deliberate change with the goal of improving professional ability/status Obtaining education or credentials that will benefit one in a current position/ prepared for a future position Often planned and involves extensive change in both personal and professional lives 0 Types of Change Either personal and professional, change may be stressful, if it is voluntary and carries intrinsic or extrinsic rewards, it is often considered important and worth the stress ‫ فإنه غالبًا ما يُعتبر‬،‫ ولكن إذا كان طوعيًا ويحمل مكافآت جوهرية أو خارجية‬،‫ فقد يكون مره ًقا‬،‫سواء كان التغيير شخصيًا أو مهنيًا‬.‫مهما ويستحق اإلجهاد‬ ً 0 Types of Change Organizational change Directed change with the goal of improving the organization’s efficiency. Causes the most stress and concerns Requires a lot of preparation and prior work ‫التغيير التنظيمي‬.‫ التغيير املوجه بهدف تحسني كفاءة املنظمة‬ ‫ يسبب أكبر قدر من التوتر والقلق‬ ‫ يتطلب الكثير من التحضير والعمل املسبق‬ 0 Strategies for Leading Planned Change The Planning of Change, identified three strategies to promote change: rational- empirical, normative-re-educative, and power-coercive. Decisions about which strategies to employ depend, to a great extent, on three factors: the type of change planned, the power of the change agent, and the amount of resistance expected..‫ القسرية‬- ‫ والقوة‬،‫ التعليمية‬- ‫ واملعيارية‬،‫ التجريبية‬- ‫ العقالنية‬:‫حدد تخطيط التغيير ثالث استراتيجيات لتعزيز التغيير‬ :‫ على ثالثة عوامل‬،‫ إلى حد كبير‬،‫ تعتمد القرارات املتعلقة باالستراتيجيات التي يجب استخدامها‬ ‫ وكمية املقاومة‬،‫ وقوة عامل التغيير‬،‫ نوع التغيير املخطط له‬.‫املتوقعة‬ 0 Rational-Empirical Assumes that people are rational beings and will adopt a change if it is justified and in their self- interest. The change agent’s role includes communicating the merit of the change to the group. Assumes that once given the knowledge and the rationales, people will internalize the need for the change and value the result..‫مبررا وفي مصلحتهم الذاتية‬ ً ‫ يفترض أن الناس كائنات عقالنية وسيقبلون التغيير إذا كان‬.‫ يتضمن دور وكيل التغيير توصيل مزايا التغيير إلى املجموعة‬ ‫ سيستوعب الناس الحاجة إلى التغيير ويقدرون النتيجة‬،‫ يفترض أنه بمجرد إعطاء املعرفة واألسباب‬ 0.‫يأخذ في االعتبار اآلثار االجتماعية والثقافية للتغيير ويستند إلى افتراض أن معايير املجموعة تُستخدم لتنشئة األفراد اجتماع ًيا‬.‫أو العالقات‬/‫تغييرا في املواقف والقيم و‬ ً ‫ يتطلب‬.‫قائما على الثقافة والعالقات داخل املنظمة‬ ً ‫ ُيستخدم غالبًا عندما يكون التغيير‬ Normative -Re-Educative Takes into account social and cultural implications of change and is based on the assumption that group norms are used to socialize individuals. Requires a change in attitude, values, and/or relationships. Most frequently used when the change is based in the culture and relationships within the organization. 0.‫يعتمد على القوة والسلطة والسيطرة‬ ‫ غالبًا ما ُتستخدم القوة السياسية أو االقتصادية‬ Power -Coercive.‫إلحداث التغيير املطلوب‬ ‫ يتطلب أن يتمتع وكيل التغيير‬.‫بالسلطة املنصبية لفرض التغيير‬ ‫ غالبًا ما يعتمد على رغبة األتباع في‬ ‫إرضاء القائد أو الخوف من العواقب‬.‫لعدم االمتثال للتغيير‬ Based on power, authority, and control. Political or economic power is often used to bring about desired change. Requires that the change agent have the positional power to mandate the change. Often based either on the followers’ desire to please the leader or fear of the consequences for not complying with the change. 0 Change Theories Lewin’s force field model-1951 Lippitt’s phases of change-1958 Havelock’s six-steps change model-1973 Roger’s diffusion of innovations theory-1983 1951-‫ نموذج حقل القوة للوين‬ 1958-‫ مراحل التغيير لليببت‬ 1973-‫ نموذج التغيير املكون من ست خطوات لهافلوك‬ 1983-‫ نظرية انتشار االبتكارات لروجر‬ 0 Lewin’s Force Field Analysis Lewin’s Force Field Analysis is probably one of the best known and frequently used change theories (Tiffany et al., 1994). This theory conceptualizes change as movement across time. Lewin views behavior as a dynamic balance of forces working in opposite direction within a field (individual or organization)..(1994 ،‫ربما يكون تحليل مجال القوة الذي وضعه لوين أحد أكثر نظريات التغيير شهرة واستخدا ًما )تيفاني وآخرون‬ ‫ تتصور هذه النظرية التغيير باعتباره‬.‫حركة عبر الزمن‬ (‫ يرى لوين السلوك باعتباره توازنًا ديناميك ًيا للقوى التي تعمل في اتجاه معاكس داخل مجال )فرد أو منظمة‬ 0 Lewin’s Force Field Analysis ‫يحدث التغيير استجاب ًة لعدم التوازن داخل النظام‬ ‫ عدم التوازن بني‬ ‫القوى التي تدفع نحو التغيير‬ Change occurs in response to ‫)القوى الدافعة( وتلك‬ ‫القوى التي تعارض التغيير‬ disequilibrium within a ‫)القوى املقيدة( والتي تسعى‬.‫إلى الحفاظ على الوضع الراهن‬ system An imbalance between the forces that push for change (driving forces) and those forces that oppose change (restraining forces) striving to maintain the status quo. 0 Lewin’s Force Field Analysis Basically, strategies for change are aimed at increasing driving forces and decreasing ‫ تهدف استراتيجيات التغيير إلى‬،‫في األساس‬ restraining forces. ‫زيادة القوى الدافعة وتقليل‬.‫القوى املانعة‬ Lewin identified three phases of change: :‫ حدد لوين ثالث مراحل للتغيير‬ ‫ إذابة التجميد؛‬ ‫ التحرك؛‬ Unfreezing;.‫ إعادة التجميد‬ Moving; Refreezing. 0 Unfreezing Involves finding a method of making it possible for people to let go of an old pattern that was counterproductive in some way. Gather data Accurately diagnose the problem Decide if change is needed Make others aware of the need for change; often involves deliberate tactics to raise the groups’ dissatisfaction level.‫يتضمن إيجاد طريقة تمكن الناس من التخلي عن نمط قديم كان غير منتج بطريقة ما‬ ‫ جمع البيانات‬ ‫ تشخيص املشكلة بدقة‬ ‫ تحديد ما إذا كان التغيير ضروريًا‬ ‫ جعل اآلخرين على دراية بالحاجة إلى التغيير؛‬ 0 ‫غالبًا ما يتضمن تكتيكات متعمدة لرفع مستوى عدم رضا املجموعات‬ Unfreezing For effective change to occur, the change agent needs to have made : A thorough and accurate assessment of the extent of and interest in change, The nature and depth of motivation, The environment in which the change will occur. :‫ يجب على عامل التغيير أن يقوم بما يلي‬،‫لكي يحدث التغيير الفعال‬ ،‫ إجراء تقييم شامل ودقيق ملدى التغيير واالهتمام به‬ ،‫ طبيعة وعمق الدافع‬.‫ البيئة التي سيحدث فيها التغيير‬ 0 Moving Involves a process of change in thoughts, feeling, behavior, or all three, that is in some way more beneficial or more productive Develop a plan Set goals and objectives Identify areas of support and resistance Include every one who will be affected by change in its [planning] ‫يتضمن عملية تغيير في األفكار أو‬ ‫ والتي تكون بطريقة ما أكثر فائدة أو إنتاجية‬،‫املشاعر أو السلوك أو الثالثة م ًعا‬ Set target dates ‫ وضع خطة‬ ‫ تحديد األهداف والغايات‬ ‫ تحديد مجاالت الدعم واملقاومة‬ [‫ تضمني كل شخص سيتأثر بالتغيير في ]تخطيطه‬ ‫ تحديد تواريخ الهدف‬ 0 ‫تطوير االستراتيجيات املناسبة‬ Moving ‫ تنفيذ التغيير‬ ‫ التواجد لدعم اآلخرين وتشجيعهم في كثير من األحيان أثناء التغيير‬ ‫ استخدام استراتيجيات للتغلب على مقاومة التغيير‬ ‫ تقييم التغيير‬ ‫ تعديل التغيير إذا لزم األمر‬ Develop appropriate strategies Implement the change Be available to support others and often encouragement through the change Use strategies for overcoming resistance to change Evaluate the change Modify the change if necessary 0 Moving ،‫ واملواقف‬،‫ أو التصورات‬،‫ فأي تغيير في السلوك البشري‬.‫إن التعرف على املقاومة ومعالجتها والتغلب عليها قد يكون عملية طويلة‬.‫ يستغرق وقتًا‬،‫والقيم التي يقوم عليها هذا السلوك‬ ٍ.‫كاف ألولئك املعنيني حتى يتم استيعابهم بشكل كامل في هذا التغيير‬ ‫ يجب أن يكون أي تغيير تدريج ًيا للسماح بوقت‬،‫ لذلك‬ Recognizing, addressing, and overcoming resistance may be a lengthy process. Any change of human behavior, or the perceptions, attitudes, and values underlying that behavior, takes time. Therefore, any change must be gradual to allow enough time for those involved to be fully assimilated in that change. 0 Refreezing The change agent reinforces new patterns of behavior brought about by the change. Refreezing has occurred when the new way of doing things becomes the new status quo..‫يعمل عامل التغيير على تعزيز أنماط السلوك الجديدة التي جلبها التغيير‬.‫ يحدث إعادة التجميد عندما تصبح الطريقة الجديدة في القيام باألشياء هي الوضع الراهن الجديد‬ 0 Lippitt’s phases of change Emphasis on participation of key personnel and the change agent in designing and planning the intended change project Stressed on communication in all phases of the change process Communication skills, team building, and problem solving are central to this theory. ‫التركيز على مشاركة املوظفني الرئيسيني و‬ ‫عامل التغيير في تصميم وتخطيط‬ ‫مشروع التغيير املقصود‬ ‫ التأكيد على التواصل في جميع مراحل‬ ‫عملية التغيير‬ ‫ تعتبر مهارات التواصل وبناء الفريق و‬.‫حل املشكالت من العناصر األساسية لهذه النظرية‬ 0 Lippitt’s phases of change Diagnosis of the Selection of Problem Progressive Change Assessment of the Objectives Motivation and Implement the plan Capacity for Change Maintenance of the Assessment of the change Change Agent’s Termination of the Motivation and Helping Relationship Resources ‫تشخيص املشكلة‬ ‫اختيار أهداف التغيير التدريجي‬ ‫ تقييم الدافع والقدرة على التغيير‬ ‫ تنفيذ الخطة‬ ‫ تقييم دوافع وموارد عامل التغيير‬ ‫ الحفاظ على التغيير‬ ‫ إنهاء عالقة املساعدة‬ 0 Havelock’s six-step change model Included more steps in each stage of change Refined lewin’s work Emphasized the planning stage Believed that resistance to change can be overcome if there is careful planning and inclusion of affected staff The more the people affected by change participate in the change process, the more they are likely to make the change successful‫تضمني املزيد من الخطوات في كل مرحلة من مراحل التغيير‬ ‫ تحسني عمل لوين‬ ‫ التأكيد على مرحلة التخطيط‬ ‫ االعتقاد بأن مقاومة التغيير يمكن التغلب عليها إذا كان هناك تخطيط دقيق وإشراك املوظفني املتأثرين‬ ‫ كلما زاد عدد األشخاص املتأثرين بالتغيير‬ 0 ‫ كلما زادت احتمالية نجاحهم في تحقيق التغيير‬،‫في عملية التغيير‬ Havelock’s six-step change model Building a relationship Diagnosing the problem Acquiring relevant resources ‫بناء العالقة‬ Choosing the solution ‫ تشخيص املشكلة‬ ‫ الحصول على املوارد ذات الصلة‬ ‫ اختيار الحل‬ Gaining acceptance ‫ الحصول على القبول‬ ‫ االستقرار والتجديد الذاتي‬ Stabilization and self-renewal 0 Roger’s Diffusion of innovations theory Believed that the change can be adopted/rejected initially and than adopted/rejected at later time. Change is reversible process. Importance of time – the time involved in change implementation grows longer, the original change and reasons for it may lost. ‫يعتقد أن التغيير يمكن‬ ‫رفضه في البداية ثم‬/‫تبنيه‬.‫رفضه في وقت الحق‬/‫تبنيه‬.‫ التغيير عملية عكسية‬ ‫ كلما زاد الوقت املستغرق في‬- ‫ أهمية الوقت‬ ‫ فقد يتم فقدان‬،‫تنفيذ التغيير‬.‫التغيير األصلي وأسبابه‬ 0 Roger’s Diffusion of innovations theory First knowledge of an innovation’s existence and functions Persuasion to form an attitude toward the innovation Decision to adopt or reject ‫املعرفة األولية بوجود االبتكار ووظائفه‬ ‫ اإلقناع بتكوين موقف تجاه االبتكار‬ ‫ اتخاذ قرار بتبنيه أو رفضه‬ Implementation of the new idea ‫ تنفيذ الفكرة الجديدة‬ ‫ التأكيد لتعزيز أو عكس قرار االبتكار‬ Confirmation to reinforce or reverse the innovation decision 0 Comparison Chart of Change Theories Theorist And Lewin-1951 Lippitt-1958 Havelock-1973 Rogers-1983 Year Title of Theory/ Force-Field Phases of Six-Step Change Diffusion of Model Model Change Model Innovations Theory Steps in model 1. Unfreeze 1. Diagnose 1. Build relation 1. Awareness problem ship 2. Assess 2. Diagnose (The steps in the motivation and problem models are capacity for change 3. Acquire spaced to 3. Assess change resources indicate their agent’ correlation to 2. Move 4. Select 4. Choose solution 2. Interest Lewin’s model) progressive change 5. Gain acceptance 3. Evaluation objective 4. Trial 5. Choose appropriate role of change agent 3. Refreeze 6. Maintain change 6. Stabilization and 5. Adoption 7. Terminate self renewal helping relationships 0 Commonalities and Differences Among the Change Theories Commonalities All the theories relate to the process of “unfreezing, moving, freezing.” Many of the theories describe linear processes that move in a step-by-step manner. Differences Some theories do not work well in complex or nonlinear situations. Some theories work better for one type of change than another. 0 Factors that affect Planned change Poor planning skills Poor timing Non gradual implementation of change A lack of power on the part of the change agent Poor communication and problem solving skills Lack of participation of those involved in the change process Lack of adequate availability of the required human, non human and technical resources 0 Common Barriers to Change and Strategies to Overcome Them Barriers Strategies Desire to remain in our Rational-empirical strategies can be used effectively to comfort zone. allow people to become comfortable with exploring new ideas. Use the rational-empirical Inadequate access to strategy. information. The normative-re-educative Lack of shared vision strategy work effectively to remove this barrier 0 Common Barriers to Change and Strategies to Overcome Them Barriers Strategies Lack of adequate planning. Rational-empirical and normative-re-educative strategies are helpful in overcoming this barrier. Lack of trust. Use both rational-empirical and normative-re-educative strategies to develop trust. The normative-re-educative Resistance to change. strategy is needed to help overcome resistance to change 0 Common Barriers to Change and Strategies to Overcome Them Barriers Strategies Fear that power, Normative-re-educative relationships, or control will strategies are needed to be lost. alleviate these fears. Poor timing or inadequate time planned. Even when a change is The best strategy may desirable, the amount of simply be to slow the personal energy required for change process. the change to occur is deemed too great. 0 Resistance to Change Perceived threat Lack of understanding Limited ability to cope Disagreement about benefits Fear of impact of change on self-confidence and self-esteem 0 References Marquis, B.L. and Huston, C.J. (2012). Leadership Roles and Management Functions in nursing: Theory and application 7th ed. Philadelphia, PN: Lippincott. Pg. 163-168 Huber, D. L. (2010). Leadership and Nursing care Management (4th ed). Philadelphia, PN: Saunders. Pg.55-62 0 References Rebecca A. Patronis Jones (2007) Nursing Leadership and Management: Theories, Processes and Practice (7th ed). Philadelphia F.A. Davis, Pg. 168-176 0

Use Quizgecko on...
Browser
Browser