Tingkatan 5 Sejarah (1) TRIAL Past Paper PDF
Document Details

Uploaded by EntrancedPrime
Hin Hua High School
Tags
Summary
This document appears to be an outline of topics for a Malaysian history class in secondary school in Tingkatan 5, a part of Malaysia's national senior secondary education system. It discusses points like sovereignty and international relations.
Full Transcript
Tingkatan 5 â–ª Kepentingan pengamalan kedaulatan antarabangsa terhadap negara. Dunia mengiktiraf negara kita sebagai negara yang bebas, merdeka dan berdaulat â–ª Tujuan kerajaan mengukuhkan pertahanan negara. Menngekalkan kedaulatan negara kita â–ª Undang-undang yang diperkenalkan oleh British di negeri-...
Tingkatan 5 â–ª Kepentingan pengamalan kedaulatan antarabangsa terhadap negara. Dunia mengiktiraf negara kita sebagai negara yang bebas, merdeka dan berdaulat â–ª Tujuan kerajaan mengukuhkan pertahanan negara. Menngekalkan kedaulatan negara kita â–ª Undang-undang yang diperkenalkan oleh British di negeri-negeri Selat (Melaka, Pulau Pinang, Singapura). Charter of Justice â–ª Tujuan pindaan perlembagaan 7 Ogos 1965. Singapura keluar dari Malaysia â–ª Cara Raja-raja Melayu berjaya mengembalikan kedaulatannya seperti sebelum Perang Dunia Kedua. Menggubal undang-undang tubuh kerajaan (Johor,Terengganu) â–ª Persamaan peranan Parlimen, Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Menggubal undang-undang â–ª Kebaikan pembahagian kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. Mengelakkan permasalahan antara kedua-dua peringkat kerajaan â–ª Bantuan Kerajaan Negeri kepada Kerajaan Persekutuan untuk pembangunan sosioekonomi negara. Menyediakan tanah â–ª Faktor kebimbangan Tunku Abdul Rahman dengan penerimaan Singapura dalam Persekutuan. Ketidakseimbangan komposisi penduduk â–ª Gabungan parti politik di Sarawak yang bergabung membentuk sebuah pertubuhan. PANAS SNAP BARJASA SCA PESAKA â–ª Cara kerajaan menyeimbangkan pembangunan di Sarawak dan Sabah sejak Pembentukan Malaysia. -mempelbagaikan kegiatan ekonomi -memajukan sistem perhubungan dan pengangkutan -memajukan sistem pendidikan â–ª Tujuan tuntutan Lee Kuan Yew terhadap Malaysian Malaysia. Hak sama rata kepada semua kaum menimbulkan keresahan dalam kalangan penduduk â–ª Logo Bahasa Jiwa Bangsa. â–ª Rancangan yang diperkenalkan melalui Pembangunan Wilayah dan Pembangunan Masyarakat Luar Bandar. FELDA â–ª Sumbangan penggiat kebudayaan negara. sumbangan untuk memartabatkan khazanah negara â–ª Peranan Dasar Ekonomi Baharu yang menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi. Membasmi kemiskinan, menyusun semula masyarakat â–ª Agensi PBB yang mengiktiraf Tapak Warisan Dunia. UNESCO â–ª Tujuan Malaysia menandatangani Perisytiharan Lusaka pada 1970. Mendesak pengharaman senjata nuklear â–ª Cara Malaysia menyelesaikan isu pertindihan sempadan di Asia Tenggara. Serahkan kepada Mahkamah Antarabangsa â–ª Tujuan pengisytiharan Langkawi sebagai geopark pada tahun 2006. Kelestarian Langkawi